We kennen het allemaal wel, vieze/lelijke/beschadigde remklauwen. Zeker als je een mooie set wielen hebt is het een doorn in het oog als er geen mooie remklauwen achter zitten.

In deze how to ga ik uitleggen hoe je het beste
gedemonteerde remklauwen kunt lakken. Deze how to kun je in grote lijnen ook
gebruiken voor remklauwen die nog gemonteerd zitten.

Remklauwen kun je lakken als ze op de auto zitten, dit is
echter niet bevorderlijk omdat de kans op spuitnevel erg groot is. Lastige
hoekjes zijn ook moeilijk te bereiken waardoor je dit misschien niet (goed)
kunt schuren en/of ontvetten waardoor de nieuwe lak niet (goed) zal gaan
hechten.

Benodigdheden:

  • Boormachine of accu-schroeftol (niet verplicht maar wel ENORM makkelijk).
  • Staalborstel(s) om in te spannen (als je geen boormachine hebt kun je ook een staalborstel met handvat kopen).
  • Schuurpapier K240.
  • Ontvetters (Dasty, remmenreiniger en wasbenzine of een andere siliconevrije ontvetter).
  • Haakjes (ijzer/koperdraad).
  • Primer (bij voorkeur VHT engine primer mat wit flameproof 1K).
  • Remklauw lak (bij voorkeur VHT remklauw verf 1K of SprayMax remklauw verf 2K).
  • Optioneel: blanke lak (bij voorkeur VHT engine enamel blanke lak 1K).
  • Optioneel: een setje mooie stickers.
  • Optioneel: een föhn.

Stap 1

Ontvetten, ontvetten en ontvetten.

Als er nog vet/vuil op de remklauwen zit ga je dit er in
schuren, daarom is het heel belangrijk dat je ze goed ontvet met Dasty,
remmenreiniger en (warm)water.


Stap 2

Om de remklauwen goed schoon/kaal te krijgen gebruik ik
het liefste de draadborstelset welke in een boormachine/schroeftol
ingespannen kan worden. Het beste is om een setje te kopen met diverse
verschillende maten/vormen.


Stap 3

Ontvetten, ontvetten en ontvetten, ja net als stap 1!

Zorg er voor dat je nu
alleen nog maar producten zoals remmenreiniger, wasbenzine of en andere
siliconevrije ontvetter gebruikt.

Zorg er voor dat je in alle
hoekjes en gaatjes komt maar laat het product ook  goed drogen. Resten van ontvetter en verf
gaan niet goed samen!

Als het mogelijk is kun je een föhn gebruiken om de remklauwen goed droog (en warm te föhnen).


Stap 4

De remklauwen zijn nu bijna klaar om gespoten te worden,
let er wel op dat dit in een stofvrije en geventileerde ruimte gebeurt. Buiten
kan uiteraard ook maar probeer een (koude) winderige dag te vermijden.

Het is wel van belang dat de remklauwen minimaal op kamertemperatuur zijn (bij voorkeur warmer). Je kunt ze eventueel opwarmen met een föhn of je legt ze even bij/op de verwarming neer.


Stap 5

Alle delen waar geen verf op mag komen dienen afgeplakt te
worden, je kunt hier normale afplaktape voor gebruiken maar als de lijntjes
niet heel scherp hoeven te zijn vind ik duct-tape persoonlijk fijner werken.


Stap 6

De eerste dunne laag primer kan er op gespoten
worden. Zorg er voor dat je dit er echt op nevelt (lees de instructies op de
spuitbus).

Deze zal vrij snel droog zijn waarop je vervolgens een tweede
laag kunt spuiten (deze mag een stuk beter dekkend zijn). Als een derde laag
gewenst is kun je dit nog doen, het is echter niet nodig.

De primer is er voor dat de aflak goed hecht, op blanke metalen zal het niet goed hechten. Er hoeft dus echt geen dikke laag primer op je remklauw te zitten om een mooier effect te krijgen.

Less is more in dit geval!


Stap 7

De eerste dunne laag lak kan er op gespoten worden. Zorg er voor dat je dit er echt op nevelt (lees de instructies op de spuitbus).

Deze zal vrij snel droog zijn waarop je vervolgens een tweede laag kunt spuiten (deze mag een stuk beter dekkend zijn). Vervolg deze stappen tot het gewenste resultaat.

LET OP: Als je een 2K spuitbus hebt is deze 24 uur na gebruik niet meer bruikbaar omdat deze dan uitgehard is. Bij 2K kun je dus beter 1 laagje extra spuiten om er zeker van te zijn dat echt overal, in alle hoekjes verf zit.


Stap 8

Als de remklauwen volledig uitgehard zijn, het liefste
pas na 48 uur, kun je er voor kiezen om er een mooie sticker op te plakken. Ik
heb er voor gekozen om een sticker van Peugeot Sport toe te passen. De maten
opgemeten van wat mogelijk was en deze doorgegeven aan de stickerleverancier.
Er zijn uiteraard een hoop bedrijven die stickers kunnen maken maar neem
vooral even een kijkje bij één van onze sponsoren (ook in verband met korting).

Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om er geen stickers
op te plakken, wel of geen stickers, je hebt ook de keuze om er eventueel nog
blanke lak overheen te spuiten. Als je sticker onder je blanke lak hebt zitten
blijven ze veel langer goed omdat ze onder een beschermend laagje zitten.

Ik heb zelf geen blanke lak toegepast bij dit project
maar in de resultaten zal ik ook nog remklauwen laten zien waar ik welke blanke
lak bij toegepast heb.

Onderstaande mooie oranje remklauwen heb ik voor een vriend van mij klaargemaakt, hier is wel blanke lak over de stickers gespoten om ze extra te beschermen.

Veel plezier met het opknappen van je remklauwen!


Was deze how-to leerzaam of heb je er eventueel op/aanmerkingen over? Laat het weten in de reacties!

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x

New Report

Close